Laatste blog

20 april 2018 - Zegveld, Nederland

En dan is dit al weer de laatste bijdrage op dit reisblog. Wat was het een geweldige ervaring om met zo'n grote groep gemeenteleden (en enkele aanhang) het land Israël te bezoeken. Niet in de eerste plaats voor een bezoek aan de heilige plaatsen, zoals bijvoorbeeld katholieke pelgrims doen, maar wel om het land te leren kennen en de Bijbel op sommige punten beter te gaan begrijpen. De kerkvader Hiëronymus (4e eeuw) noemde het landschap zelfs het 'vijfde evangelie', waarmee hij bedoelde dat kennis van het land ons helpt om de vier evangeliën beter te begrijpen.

Hoe dan ook, het was bijzonder om zo met elkaar in aanraking te komen met mensen van uiteenlopende achtergrond, cultuur en geloof. Dankbaar zijn we voor de bijzonder goede sfeer in de groep. Dankbaar zijn we dat we op de grond en in de lucht bewaard zijn gebleven voor ongelukken. Dankbaar zijn we voor wat we hebben gezien en beleefd. Die dank hebben we ook aan de God van Israël gebracht, nadat we gisteravond weer in de Voorhof waren aangekomen.

De terugvlucht was prima verlopen, maar het had niet veel gescheeld of we hadden het vliegtuig gemist. Ondanks dat er in de planning al rekening was gehouden met de drukte langs de kust van Tel Aviv vanwege de fly-over van de Israëlische luchtmacht ter gelegenheid van Onafhankelijkheidsdag, hadden we aangekomen op de luchthaven Ben Goerion niet veel tijd over. Dat we het toch gered hebben, was mede te danken aan de stuurmanskunsten van onze chauffeur Hassan en de kracht van een aantal van de mannelijke medereizigers, die zeker tien auto's die de weg voor de bus blokkeerden opzij zetten of soms zelfs op de stoep wisten te tillen.

Na een ontspannen laatste vrije ochtend in Tel Aviv, waarbij sommigen naar Jaffa/Joppe gelopen waren en anderen vanaf het strand genoten van alles wat daar te zien en te beleven was, moest er dus nog even hard worden gewerkt. Maar uiteindelijk kwam het allemaal voor elkaar...

Tot slot: dank aan u en jij voor het meeleven en de betrokkenheid, onder andere ook door de reacties op deze reisblog en via Facebook. Namens de hele groep: sjaloom!

Drukte op het strandRuimte makenRuimte makenSupport vanuit de busDe mannen geven aanwijzingen aan Hassan