Zondag in Israël

16 april 2018 - Jeruzalem, Israël

Na het ontbijt vertrekken we om ongeveer 08.15 uur te voet. Het doel is de Christian Church: de oudste protestantse kerk in het Midden Oosten. Deze kerk is gebouwd in 1849 en wilde toen al een herinnering zijn aan de Joodse oorsprong van het Christendom – dit komt duidelijk tot uiting in het interieur van de kerk. Een wandeling van ongeveer drie kwartier brengt ons via de Jaffa poort in het oude Jeruzalem en dan al snel bij de toren van David. Direct tegenover de ingang naar die toren is de ingang van Christ Church, een geweldige mooie plek en een oase van rust. Deze gemeente wordt geleid door dominee David Pileggi. Aangekomen horen we al mooie muziek uit de kerk komen, er wordt nog geoefend, zou het wel goed gaan?.

Eenmaal binnen begint het orkest  met mooie liederen, de voorganger is Ds. Pileggi. Het wordt een bijzondere dienst omdat ook het Heilig Avondmaal gevierd gaat worden. Natuurlijk is de liturgie anders dan we gewend zijn en daarbij is de dienst in het Engels wat niet door iedereen goed te volgen is, toch voelen ons al snel thuis. Ds. Pileggi preekt uit Lukas 24: 36-48. Dit gedeelte beschrijft de verschijning van Jezus aan de elf apostelen. Jezus moet zich ‘bewijzen’ en toont hen Zijn handen en voeten en vervolgens  vraagt Hij hen iets om te eten. Daarna legt Hij uit dat Zijn kruisdood reeds beschreven was in de Wet van Mozes, door de profeten en in de Psalmen – Jezus opent hun verstand, en daarmee ook het onze. Voor ons is het van belang dat we met die kennis uitnodigend en gastvrij in de wereld staan en andere mensen naar het leven met God en Jezus wijzen. Opmerkelijk is het dat Jezus zich verbonden heeft met Israël en de Joden – dit is ook de boodschap van Christ Church. Na de preek volgt al snel de viering van het Heilig Avondmaal en waaraan ook wij mogen deelnemen, wat we ook doen. Dat is een heel bijzondere ervaring die nog eens duidelijk maakt dat we allen, wie we ook zijn en uit welk land we ook komen, één gemeente vormen.

Na de dienst is er op de binnenplaats koffie en natuurlijk de gelegenheid om na te praten wat ook veel gebeurt.  Om ongeveer 12.15 uur vertrekken we weer te voet naar ons hotel. Na de Sjabbat is het openbare leven vandaag weer in volle gang wat ervoor zorgt dat er nogal wat mensen op de been zijn, iets wat met een uitbundige zon en een inmiddels best wel gestegen temperatuur de wandeling  tot een pittig klusje maakt. Maar dan wacht ons in het hotel een werkelijk uitstekende lunch waarvan iedereen zichtbaar opfleurt!

Na de lunch is de middag vrij te besteden: sommigen blijven in het hotel, een paar kleinere groepen gaan op pad naar o.a. de Joodse markt, het park bij de Knesset etc. Wij kiezen ervoor de oude stadsmuur van Jerusalem te bezoeken – deze is te belopen over (naar later blijkt) bijna de gehele lengte. De reis ernaartoe doen we per tram vanwege de hitte: onze eerste kennismaking met het openbaar vervoer in Jerusalem verloopt succesvol. Eenmaal op de oude muur heb je een fantastisch uitzicht op beide zijden van de muur en zien we in rap tempo een aantal ‘highlights’ welke al bezocht hebben terug. Iets over de helft blijkt dan dat de muur bijna helemaal te belopen is en omdat de tweede sectie al gesloten is zoeken we ons een weg door de oude stad terug naar de Jaffapoort. Het blijkt opmerkelijk rustig in de stad en we lopen al een deel van de Via Dolorosa, ook maken we kennis met de typische winkelstraten van Jeruzalem, werkelijk fantastisch om te zien! Bij aankomst in het hotel blijkt dat we onze stappen voor die dag meer dan gehaald hebben met een totale wandeling van meer dan 15 km.

Om 19.00 dineren we samen waarna we in één van de zalen van het hotel de maaltijd en de dag gezamenlijk afsluiten o.l.v. Ds. Overeem. Daarna maken we kennis met dhr. Albert Groothedde – hij is door het Centrum voor Israël Studies (http://hetcis.nl ) uitgezonden naar Jeruzalem. Op 13 maart is hij gearriveerd en wij hebben de eer zijn 1e presentatie te mogen zijn.

Samen met zijn vrouw en hun 4 kinderen is hij voor een periode van maximaal  6 jaar gestationeerd in Jeruzalem. Hij vertelt ons iets over zijn taak (luisteren/dienen/getuigen). Ook maakt hij ons deelgenoot van de uitdagingen waar een ‘gewoon’ gezin uit Kampen mee te maken krijgt als ze (vrij plotseling) verhuizen van Kampen naar Israël. Dat alles levert boeiende verhalen op en laat zien dat zoiets een weliswaar interessante ervaring is maar ook zorgt voor de nodige uitdagingen. Ons beeld van Israël wordt hierdoor steeds duidelijker en wijkt voor een aantal van ons (velen) nogal af van het beeld wat we ons via de media hebben verzameld .

Na deze samenkomst te hebben afgesloten komt er een einde aan alweer een dag – en onze enige zondag – in Israël, een dag die absoluut de moeite waard is geweest!

Onderweg naar de Christ ChurchBij de Christ ChurchVoorafgaand aan de dienst bij de Christ ChurchChrist ChurchVoor de dienst in de Christ ChurchRaam Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchKoffiedrinken Christ ChurchOnderweg vanaf de Christ ChurchTerugwandeling vanaf de Christ ChurchAlbert Groothedde vertelt over zijn eerste ervaringen in IsraelHotel in Jeruzalem