Zaterdag 14 april

14 april 2018 - Jeruzalem, Israël

Op deze dag is het rustig in het Joodse stadsdeel van Jeruzalem. De winkels zijn gesloten en het openbaar vervoer ligt stil. Wij bezoeken deze morgen de grote synagoge van Jeruzalem. Vandaag hebben we een andere gids (Aly) omdat Asnat met haar gezin sabbat houdt. Net als bij de Klaagmuur trekken mannen en vrouwen gescheiden op. Binnengekomen in de synagoge zien we hoe er op de Bima (het podium) door een groep mannen met gebedskleden, gezongen wordt. Daarna wordt de binnengebrachte boekrol, voorzien van een zilveren bovenstuk met belletjes, geopend en uitgerold. De lezing gebeurt op een speciale zingende manier. Later vertelt onze gids dat over ter wereld hetzelfde deel uit de Schrift gelezen wordt. Vandaag gaat het over de reinigingswetten en wordt uit de profeten de geschiedenis van Naäman gelezen.

Na de dienst ongeveer een half uur te hebben bijgewoond gaan we naar de Berg der Boze Raad, waar we een schitterend uitzicht hebben over Jeruzalem. We zien de berg Zion, Moria, Scopus en de Olijfberg. De Gouden Rotskoepel domineert het beeld.

We rijden met de bus naar Bethlehem, waarbij we de veiligheidsbarriere passeren, die hier een muur is in plaats van een hek. Na de koffie bezoeken we de Geboortekerk die grotendeels in de steigers staat. We worden begeleid door een lokale Palestijnse gids die vertelt dat de kerk in drie gedeeltes verdeeld is, namelijk een Armeens, Grieks-Orthodox en Room-Katholiek deel.  De geboortegrot zien we vanwege de drukte van een afstandje, maar er is meer te zien. Indruk maakte de geschiedenis van Hiëronymus. In een grot die zich nu onder de kerk bevindt bracht hij 35 jaar door met het vertalen van de bijbel in het Latijn (de Vulgata). We luisteren ook naar de uitleg over de herberg waarin de Heere Jezus geboren is. Het blijkt zo te zijn dat de mensen in de streek van Bethlehem in grotten leefden, waarbij zij haar Kind baarde in een soort “bijgrot” afgezonderd van de rest van de mensen.

We lunchen in een restaurant met de passende naam “Ruth”. De namen van veel gebouwen en restaurants verwijzen veel naar de geschiedenis van Boaz en Ruth.

Na de lunch lopen we via een toegangsboog met de veelzeggende tekst “Gloria in Excelsis Deo” naar een gedeelte waar we een indruk krijgen hoe de velden van Efratha er uitzien/uitgezien hebben. We zingen in een kapel met indrukwekkende akoestiek het Ere zij God. Na een fluitverkoper een goede dag te geven door het aanschaffen van een groot aantal van zijn fluiten, vertrekken we terug naar ons hotel in Jeruzalem.

Haas Promenade JeruzalemKoffiepauze in BethlehemIn de GeboortekerkIn de GeboortekerkUitgang van de geboortegrotOp het KribbepleinHerdersveldenHerdersveldenGrot bij HerdersveldenZingen bij de HerdersveldenGroepsfoto bij de HerdersveldenHerdersveldenBethlehemSchaapPotje schaken in souvenirswinkelBen Yehudastraat JeruzalemBen Yehudastraat JeruzalemBen Yehudastraat JeruzalemBen Yehudastraat JeruzalemWerken aan het blog

1. A3 van den Hoeven:
    14 april 2018
    Het is daar prachtig.
  2. Cees en Dit Timmerman.:
    15 april 2018
    Hallo allemaal. Hebben jullie niet "gedreven" in de Dode Zee?
    Stond toch wel gepland? Mooie verslagen!
    Fijne dagen verder.